heskenia.reismee.nl

Weer terug in Nederland...

Ik heb mijn laatste blog donderdag 30 oktober geschreven maar wil jullie natuurlijk nog even vertellen over mijn laatste dagen...

Donderdagavond (30 oktober) ben ik met alle vrijwillgers uiteten geweest, een soort van goodbye dinner en zijn we daarna nog naar een discotheek geweest en hebben we op een balkon gezeten in een soort partytent.. was een erg gezellige avond en natuurlijk ook een beetje sip omdat ik veel van de vrijwilligers na die avond niet meer zou zien.

Vrijdag (31 oktober) ben ik met Sanne mee geweest naar het ziekenhuis waar zij werkt in Kenia. Dat was een hele bijzondere ervaring. Het is heel anders dan in Nederland. Als je de poort binnen komt zie je overal grasvelden waar mensen zitten of liggen in de zon, je ziet overal was aan lijnen hangen, iedereen kan naar binnen en naar buiten. Het leek wel een soort van camping. Eerst zijn we naar een afdeling gegaan en hebben we bedden verschoond van mensen die daar lagen. Dan denk je, oh lekker schoon bed voor de mensen...... eh nou niet dus, lakens zijn harstikke vies en vol met gaten... keek m'n ogen uit hoe het er daar allemaal aan toe ging.

Daarna heeft Sanne mij een aantal afdelingen laten zien en hebben we een rondje gelopen door het hele ziekenhuis. Ongelofelijk, overal vliegen, bloed op de grond etc...
We zijn als laatste naar de afdeling gegaan waar vrouwen bevallen en ik heb een twee bevallingen gezien.... de eerste bevalling die ik heb gezien en dat in Afrika!!

Het is wel heel apart en denk anders dan in Nederland.
De vrouw doet het helemaal alleen, de partner moet verplicht buiten wachten en mag niet bij de bevalling aanwezig zijn. Als het kindje geboren is wordt het in een soort cofuse gelegd en moet de vrouw na ongeveer 10 minuten gaan douchen en aankleden. Het kindje wordt dan gewogen en krijgt een bandje om met zijn of haar naam. De vrouw krijgt dan het kindje en moet ongeveer 6 uur nog in het ziekenhuis blijven en mag dan naar huis.
Ik vond het onwijs intressant om te zien hoe het in een ziekenhuis eraan toe gaat in een ander land.

Nadat ik bij het ziekenhuis was geweest, had ik om 15.00 een afspraak voor een hot-stone massage... O man, dat was toch even geweldig!!! Een uur + 15 minuten lang een massage!! En het fijnste nieuws daarna was, dat ik daar kon douchen... nu denk je waarschijnlijk, waarom dat? Nou, ik had al sinds dinsdag geen water bij mijn gastgezin en dus ook geen normale douche gehad... daarna was ik helemaal ZEN!!!

Vrijdagavond ben ik met Sanne en Sabrina uiteten geweest bij Moca Loca (leuk restaurantje) en daar was ook een bandje. Erg gezellig, daarna hebben we nog wat gedronken bij Gilani's waar we natuurlijk een sigaretje kon roken! Eenmaal met de tuktuk bij mijn gasthuis aangekomen, was het moment van afscheid nemen aangebroken, pff... dat was wel echt heel moeilijk ... je bouwt toch een band op en het waren echt topmeiden!! Maar Sanne, Sabrina en ik hebben afgesproken om in janauri keer weekendje wat leuks te gaan doen met z'n 3en. Het scheelt dat Sanne in Nederland woont en Sabrina en in Duitsland en niet aan de andere kant van de wereld!

Zaterdag in de middag werd ik opgehaald om naar Nairobi te gaan en daar een nachtje te slapen en zondag om 06.00 werd ik opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Op het vliegveld ging het allemaal voorspoedig en de vlucht ging prima. Ik zou rond 15.30 landen maar waren al om 14.45 geland, ik dacht oh dat is fijn beetje optijd!

Toen ik bij de bagagehal aan kwam en daar ondertussen al 30 minuten stond te wachten was ik er toch wel beetje klaar mee.... uiteindelijk had ik dan om 16.15 (na 1 uur wachten) mijn koffer... En wat was dat een fantastisch moment toen ik de bagagehal uit liep en mijn mama, papa en broer daar stonden en ik dikke knuffels kreeg en een mooie ballon met Welcome Back!!

Heb afgelopen dagen erg moeten wennen hier in Nederland, alles was erg onwerkelijk en waardeer de luxe hier in Nederland nu enorm!!!
Onwijs leuk om al mijn vrienden, vriendinnen, kennissen, familie weer te zien!!
Begin hier nu weer beetje te wennen maar zit nog elke dag met mijn hoofd in Afrika..... kan niet geloven dat het allemaal alweer voorbij is. Maar ben écht nog aan het nagenieten... en dat zal ik de komende weken, maanden, jaren nog wel doen en kijk terug op een fantastische tijd!!!!

Mis het mooie Afrika!!!

Dit was dan mijn laatste verhaal... :-)

Reacties

Reacties

Hilda

Top ervaringen heb je opgedaan !!

Lisa

Fijn dat je weer terug bent Homnie!

Mirjam

Mooie laatste ervaring in Afrika.
Deze reis en de ervaringen zullen je voor altijd bij blijven.
Wie weet ooit nog een keertje terug.
Geniet nog even na van je laatste vrije dagen.

Wij verwerkomen je maandag weer van harte bij Eijerkamp.

Fijne weekend, groetjes X

Betty

Hai Hester,
Wat fijn en tegelijk jammer dat je - alweer - terug bent. heftig afkicken is dat. Maar je houdt er heel mooie herinneringen aan over. En ik lees dat je werk ook al weer op je wacht.
Ook fijn en ook lastig.
Geniet nog maar van je vrije dagen.
En dan weer vol glorie op je werk van je avontuur vertellen.
Veel plezier nog en sterkte waar gewenst.
Betty

Esther

Hallo Hester, Heb elke week met plezier jou verhalen en foto's bekeken. Je heb het toch maar mooi gedaan de reis en alle ervaringen die je weer rijker bent. In een woord geweldig!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!