heskenia.reismee.nl

Alweer mijn 3e week in Afrika

In het gastgezin gaat het steeds beter en voel me op me plek hier. Mijn huismama (Nancy) is heel zorgzaam en doet écht alles voor Amy en mij.
Onze douche was super warm (40 a 45 graden schat ik) en we hadden dit verteld tegen Nancy en zij vertelde ons dat je met een schakelaar de douche kon verstellen qua tempratuur.
Amy had dit geprobeerd en nu bevroor je onder de douche, dus Amy geprobeerd om te switchen maar de douche bleef ijskoud. Dezelfde avond vertelde we dit tegen onze huismama en zij was gaan kijken bij de douche en verder hadden we eigenlijk niets meer gehoord... wij dachten, oké het zal wel opgelost zijn. De volgende ochtend wou ik gaan douchen en de stang van de douche was finaal gebroken, geen douche dus.
De volgende ochtend was er gelijk een man om onze douche te maken. Hoe lief is dat!
Helaas hebben we nu de laatste dagen vaak geen elektriciteit en water.
Zodra er stroom is, snel telefoons en mijn laptop opladen. En als er water is, snel een douche nemen. Maarja het is Afrika, je went eraan...

Het eten is hier goed te doen, bij mijn gastgezin krijg ik veel pasta, vaak met bonen, mais, worteltjes, dorperwten en soms vlees. Soms rijst of noodles en altijd watermeloen als toetje. Verschillend drinken krijg ik hier niet echt, het is water of thee. Meestal haal ik zelf frisdrank (zoals fanta of cola) bij de supermarkt. Eten en drinken kopen hier bij de supermarkt is (voor Nederlands) super goedkoop.

Maandag zijn we naar 2 huizen geweest waar kinderen woonde die nu bij bethesda (weeshuis) wonen. Het was heel moeilijk om te zien.
De mensen wonen echt in een super klein huis en hebben amper iets.
Er waren 4 kinderen met ons mee, waarvan we bij 2 kinderen ( een tweeling, 2 jongens) in het "huis" zijn geweest waar zij woonde en hebben hun moeder en 2 zusjes gezien. We mochten binnen komen en hebben het huis gezien, wat je niet echt een huis kan noemen. De 2 jongens (tweeling) waren helemaal blij en glunderde toen zij hun moeder en zusjes zagen. De social worker heeft gepraat met de moeder maar dat was allemaal in het swahilli, dus kon het niet verstaan.
Bethesda (het weeshuis voor straatkinderen) wil ervoor zorgen dat de kinderen niet op straat leven en les krijgen en geen drugs meer gebruiken en een toekomst hebben. Het is mooi om te zien wat hun hier doen voor de kinderen. Ik vindt het heel intressant om te zien waar de kinderen vandaan komen en hoe hun hebben geleefd. Daarbij is het ook hartverscheurend om te zien, de mensen hebben echt helemaal niks... Toen ik in het huis zat bij de moeder van de tweeling besefte ik écht hoe luxe ik het heb. En dat wij (nederlanders) echt in onze handjes mogen knijpen..
Toen we weg gingen, was het zusje heel hard aan het huilen dat haar broers weer weg gingen..... pff dan heb ik het toch écht wel heel moeilijk!

Dinsdag ben ik de hele dag bij het weeshuis geweest en heb veel foto's gemaakt, (zie foto's). De kinderen vonden het geweldig en vroegen hele tijd of ze zelf foto's mochten maken. Echt zo leuk! Dinsdag was er eindelijk ook weer water en elektriciteit en kon ik weer een normale douche nemen. Voelde me amazing!!

Woensdagochtend was ik vrij en ben ik in de ochtend met Sabrina een kop koffie gaan drinken. Rond half 1 hadden we met Sanne afgesproken bij het kantoor van Projects Abroad. Sanne heeft in Nederland geld ingezameld om hier wat te kunnen kopen/geven aan haar project. Ze had geld over en dat natuurlijk ook graag besteden en hoorde van Sabrina over haar project en over de boys die niet naar school kunnen omdat zij geen uniforms hebben. (Sanne en Sabrina zijn hier in Kenia huisgenootjes). Sanne heeft voor de boys uniforms en schoenen gekocht voor de boys van Bethesda (het weeshuis waar Sabrina en ik werken) en Sarbina heeft ook een deel mee betaald. We zijn met de uniforms naar Bethesda gegaan en daar zijn de uniforms en schoenen overhandigd. Het was geweldig om te zien hoe blij de kinderen waren en hoe blij de "stafmembers" bij Bethesda waren dat dit gedaan werd door Sanne en Sabrina.

In de avond hadden we een suprise party voor Oliver (een vrijwilliger) omdat hij jarig was. We hebben met ze allen taart gegeten en wat gedronken en daarna zijn we met zijn allen wat gaan eten. En daar was weer een hele nieuwe ervaring. We waren met 17 personen en in de avond ga je met een tuktuk (normaliter gaan hier 3 personen in). Er kwamen 2 tuk tuk's en we zaten met, ja geloof of het of niet 9 personen in een tuktuk!!! Helaas heb ik nog geen foto van een tuktuk maar die ga ik proberen te maken, dan kunnen jullie zien hoe klein een tuktuk is. De wegen zijn hier nou niet optimaal en super veilig, dus hield me hart vast af en toe. Maar we zijn veilig aangekomen en konden met z'n allen gaan eten.

Vandaag ben ik met "de baas"van Bethesda, Sabrina en de 2 zweedse meisjes (Marlin en Amanda) naar drie specials schools geweest. De eerste school was echt een schok, de kinderen waren ontzettend vies en hadden een zwerm met vliegen om zich heen. De 2e school was meer georganiseerd en je zag ook echt bij elke lerares zien dat zij liefde hadden voor de kinderen en blij waren met hun werk. Dat was mooi om te zien. De 3e school was een privé school voor kinderen met een handicap of bijvoorbeeld autistisch. Het was een dag met veel indrukken.

Waar ik super blij mee ben is, dat ik meer zie dan alleen Bethesda (waar ik werk). Ze vertellen je hoe Bethesda is gestart en ben dan op huisbezoek geweest bij een moeder van de tweeling bij ons weeshuis. Dat we de straat op zijn geweest, dat je kan zien waar de kinderen vandaan komen. Elke dag is anders, en super leuk.

De dagen vliegen écht voorbij, dus geniet van elke dag!!

Tot blogs, liefs mij !

Reacties

Reacties

Kirsten

Hee Hes,

Wauw wat maak je toch een mooie dingen mee zeg!
Nu kun je echt zien hoe verwend wij hier in NL zijn.. kun je toch bijna niet voorstellen, geen stroom, geen normale douche etc.
Heel veel plezier nog daar!

Leer, geniet en hou je taai!

xxxx

marchella

Hoi meis!
Weer een mooi verhaal om te lezen, en mooie foto's! Wat hebben wij het inderdaad goed hier in Nederland, altijd stromend water! Je kan het je bijna niet voorstellen als je zonder zit hihi!

Heel veel succes en plezier nog! De weken vliegen voorbij.

Liefs X

Henk

Goed bezig Hester!!

Hilda

Hey Hester
Wat een indrukken heb je deze week weer opgedaan En zoveel verschillende omstandigheden meegemaakt. Heel bijzonder het allemaal te beleven

wouter

Hoi Hester,

Super leuk om te lezen hoe het gaat. Respect hoor. Je maakt veel mee he.. ( dit vergeet je nooit meer ). Kippevel van je foto's. Veel plezier en hoop dat je nog een safari gaat maken. Groejtes Wouter

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!